Anyone in Netherlands or Flanders?

's-Gravenhage, Netherlands(Zone 8b)

Jeetje Jonna, wat een ruimte heb je daar! Inderdaad een droomplek! Helaas woon ik nog steeds in een rijtjeshuis....

Greenwood, IN(Zone 5b)

Nooit heb in in een rijtjeshuis gewoond maar het voorafgaande huis was dicht bij de andere huizen van de buren en men kunt iedere lawaai horen! Het geeft niet voor me en kleine of grote huis te hebben, en in werkelijkheid geef ik de voorkeur aan het kleine, maar ik niet kan aanstotelijke, luide buren verdragen! Ik vind het zo vreedzaam hier nu .....en zoals Jonna in het verleden, nog heb ik en baan met veel "stress" en ik moet een plaats hebben om me te ontspannen.....

This message was edited Nov 14, 2008 6:55 AM

Gent, Belgium(Zone 8a)

Je hebt een sympathieke website Tuinkabouter, prettig om te lezen! Alleen lukt het me niet om de foto albums te openen, waarschijnlijk te wijten aan het drukke internet verkeer, ik zal het een andere keer opnieuw proberen.

Wow Jonna wat een mooi ruim huis en zoveel land, om jaloers op te zijn ;-) Mijn huis is tamelijk groot maar toch nog een rijtjeshuis.
Je hebt al aardig wat resultaat geboekt met je werken in je tuin!
Aangezien je zoveel land hebt kun je misschien een grote vijver aanleggen, heel interessant omdat je dan water- en oeverplanten kunt toepassen en heel wat wild-leven aantrekken zoals kikkers en padden, libellen en zo veel meer.

Steve ik vind je lelies prachtig! Vooral de witte vind ik mooi, is dat soms 'Casa Blanca' ?

Zicht op mijn tuintje vanuit het huis;

Thumbnail by bonitin
Gent, Belgium(Zone 8a)

Hier is een stukje van mijn tuin vanuit vogel perspectief; ik noem het mijn mini jungle!

Thumbnail by bonitin
Büllingen, Belgium(Zone 6b)

Steve, maak je geen zorgen om je vergissing. Een woordenboek geeft inderdaad vaak maar beperkte uitleg. Het zou mij ook zo maar kunnen overkomen in het engels. Ik zal je gelijk weer wat correcties/opmerkingen geven.
In plaats van 'hinderend' kun je beter zeggen 'genant' of 'vervelend'
Perceel is goed, maar je kunt ook 'tuin' (waar alles groeit) of 'erf' (alle grond die bij een huis hoort, inclusief grasveld en bestrating).
'Beploegend' moet zijn 'te ploegen' of 'ploegbaar'
'Aard' moet 'aarde' zijn
Als ik het goed begrepen heb wil je graag beter Nederlands leren, vandaar de correcties. Maar als je het teveel vindt worden moet je het maar zeggen, dan stop ik er mee. Ik begrijp je toch wel.
Ik woon inderdaad in de Ardennen, het noordelijk deel daarvan. De subnaam van het gebied waar ik woon heet 'Schneifel'. Die naam komt van het duitse 'Schnee-Eifel'. 40 Jaar geleden viel hier vaak 1 meter sneeuw. Dat is nu minder, maar ik heb al meegemaakt dat er een halve meter viel en ook hebben we 1 jaar 4 maanden onafgebroken sneeuw gehad.
En vaak is het hier ook heel mooi met de rijp. (zie foto)
Hoe groot is jouw tuin eigenlijk. En heb je alleen vaste planten en bollen, of ook 1-jarigen, fruit of groente?

Tuinkabouter, misschien kun je ooit eens wat meer tuin krijgen. Als je niet meer zou hoeven werken is dit deel van Belgie echt een goedkope kans om je droom waar te maken.

Bonitin, We hebben wel gedacht aan een vijver, maar doen het niet omdat we blij zijn om van de muggen af te zijn. In Nederland hadden wij daar zo'n last van. Wel jammer dat ik daardoor bepaalde planten niet of moeilijk kan houden.
Gelukkig hebben we aan dierenleven geen gebrek. Heel veel vogels, insecten, bijen, hommels, toch ook libelles en af en toe padden. En verder leven hier in het bos vlak bij ons wilde zwijnen, herten, lynxen, marters, etc.
Jouw tuin is trouwens wel een vogelparadijs. En zo heerlijk dicht begroeid. Dat hoop ik in mijn tuin de komende 2 jaar te bereiken.

Thumbnail by JonnaSudenius
Greenwood, IN(Zone 5b)

Bonitin, wat en groene, vreedzame tuin dat je hebt - Het is moeilijk te geloven dat je toch in de stad bent! I hoop dat je hebt een prettige zitplaats buiten om de gezichten te genieten! Bedankt aan de lelies - nee, niet Casablanca want de Orientale lelies niet werken zo goed hier omdat van de warmte tijdens do zomer - maar ze zijn in die foto allemaal OT's omdat ze verdraagzaam van de hitte zijn. En ook, allerlei lelies behalve de Orientales bloeien zeer goed hier, en dus heb ik veel soorten. Hoogtemperatuur tijdens juli,aug hier gewoon 36-38C wordt, maar vaak minder dan 0C tijdens de wintermaanden, en dus er ligt geen probleem met de lente-bloeiend bollen omdat we hebben genoeg koude weer.

Jonna, de correcties zijn helemaal welkom - ik zou graag mijn geleerdheid van de schrijftaal willen verbeteren, en ik ben dankbaar voor je hulp. Ik zal niet juist schrijven om je mijn fouten niet aanwijzen!!! -) Zelfs toen ik daar woonde, als een engelstalige jongen, wist ik niet het verschil tussen "de" en "het" - en nog begrijp ik meestal niet, ook! heheheh In het engels hebben wij alleen maar een "artikel", denk ik dat het heet, en dus is de opvatting voor ons vreemd. Ook is de woordvolgorde anders! hehehe.

Mijn hele perceel is ongeveer 9500 m2 en het huis is 167 m2.

In de tuin of "erf" heb ik ook vruchtbomen, algemene bomen, vele overblijvende planten, niet alleen maar bloembollen maar ik vind wel de bloembollen zo eenvoudig en prettig te zijn. Ik heb voor vruchtbomen peren en appelen, perzikbomen, en ook een paar nootbomen (engels "pecan"? Ik weet de vertaling niet! - help, iemand?) Ook heb ik wat bloeiende, overblijvende struiken.

Oh en ook heb ik kikkers - of padden? Niet altijd weet ik het verschil tussen hun beide! Zie foto! :-)

This message was edited Nov 14, 2008 7:49 PM

Thumbnail by SteveIndy
Greenwood, IN(Zone 5b)

De voorgaande eigenaar had geen siertuin, geen bloemen, niks maar de grote bomen en gras. Ik moest alles planten tijdens de verleden twee jaren. Dus is alles "jong" en ik hoop dat het vol en groot zal worden. Graag plant ik meer elke jaar! :-) De overblijvende planten nog vrij klein zijn.

Greenwood, IN(Zone 5b)

Bonitin, je hebt gelijk - ik heb wel maar een paar Casablancas in de tuin in een van de fotos!! Ik keek nog even aan de foto met de lelies in mijn tuin en er staan twee Casablancas daarin - verleden herfst kocht ik inderdaad en vermenging van Orientale lelies - je hebt zo scherp een oog!!

Gent, Belgium(Zone 8a)

Wat een prachtig uitzicht heb je Jonna! Heb je ook een serre voor je vorstgevoelige planten?
Als je af en toe libellen hebt en padden dan moet er toch wel water zijn in je buurt..

Wow Steve 36 tot 38°C in de zomer is wel héél warm, dat zijn echte tropische temperaturen!.
Ik weet de naam niet voor je 'pecan' notenboom, ik denk niet dat die hier in Europa gekweekt wordt, maar ik kan mij vergissen.

Ik begrijp je moeilijkheid met 'de' en 'het', net zoals in het Frans hebben voorwerpen een geslacht (gender) met uitzonderingen waar er geen geslacht wordt toegekend en dat wordt dan 'het'

zoals;

de tafel, de tas, de doos, de fles, = zij;
de trap, de vloer, de lepel = hij

het bord, het tafellaken, het kussen heeft geen geslacht (gender)

Het maakt er de dingen niet eenvoudiger op. Het is zoveel gemakkelijker dat in het Engels alle voorwerpen 'it' zijn.

Ik ben ook niet helemaal zeker of je sympathieke beestjes nu padden of kikkers zijn maar ik denk toch padden.
Kikkers bewegen zich meestal springend voort, padden daarentegen wandelen meer, ze kunnen ook springen maar niet zo ver als kikkers die toch wel langere achterpoten hebben.

Hier is een foto van mijn vier groene kikkers, om de een of andere reden hadden ze allemaal hun zinnen gezet op die ene pot langs de vijverrand om te zonnebaden, er was geen plaats genoeg voor alle vier, maar ze hebben er wat op gevonden! :-))

This message was edited Nov 15, 2008 9:19 AM

This message was edited Nov 16, 2008 7:27 PM

Thumbnail by bonitin
Gent, Belgium(Zone 8a)

nog eentje;

Thumbnail by bonitin
Gent, Belgium(Zone 8a)

Meneer en Mevrouw Pad op stap..

Thumbnail by bonitin

Wij hebben bruine kikkers in de tuin. Zoals deze

Thumbnail by Tuinkabouter

Er zitten er ook een heleboel in de moestuin, die langs een sloot ligt. Je ziet ze haast niet en schrikt je dood als er dan één vlak voor je voeten of handen wegspringt!

Laatst zat er zelfs één in de keuken!

Greenwood, IN(Zone 5b)

ahh, wat knappe en leuke kikkers dat jullie hebben!! Ik geloof nu als je zegt bonitin dat de mijne padden moeten zijn. In iedere geval, aardige kleine beestjes! Ze komen buiten tijdens de avond op de achterportiek om insekten te eten.

Koud en windig vandaag; de weervoorspelling op het niewsbericht geeft aan vriezende temperaturen, en dus nu onze warmte officiele in het verleden is :-( Vorig jaar hadden wij sneeuw tijdens de lente.

Thumbnail by SteveIndy
Greenwood, IN(Zone 5b)

Tuinkabouter, hoe kwam de kikker naar binnen?? :-)

Door de deur! Als het even kan, laten we altijd de deur openstaan voor de frisse lucht. Alleen als we thuis zijn natuurlijk. Anders gaat hij stevig op slot!
Vroeger hadden we een kat, dan bleven de beestjes wel buiten.......

Gent, Belgium(Zone 8a)

Nog een ander onderscheid tussen padden en kikkers is dat padden overwegend nachtdieren zijn in tegenstelling tot kikkers. Maar ze zijn ook actief tijdens regenachtige dagen.
Ik ben mijn padden dankbaar omdat ze de slakkenplaag in mijn tuin binnen de perken houdt.

Op het platteland hier zijn er een paar dagen geweest met vorst ongeveer een 10-tal dagen geleden.
Ik heb nog geen vorst gehad in mijn tuin, het is er altijd een paar graden warmer dan op het platteland omdat het zo afgeschermd is door muren en huizen rondom.
Maar het weer hier is deprimerend, het is wel heel zacht voor de tijd van het jaar, zo'n 10-13°C overdag maar heel grijs en somber met af en toe wat miezerige motregen. Dan nog liever sneeuw voor mij!

Maar sommige planten in mijn tuin zijn in de war, ik heb een paar Helleborussen die nu al bloemknoppen vormen en een botanische tulp die zijn neus opsteekt. De crocussen zijn ook ongeduldig..

Zucht en de lente lijkt nog zo veraf! Maar ik ben blij dat ik heel wat nieuwe bloembollen heb geplant, het is iets om naar uit te kijken :-)

Op mijn terras heb ik nog enkele dappere bloemen die van geen ophouden weten!

Thumbnail by bonitin

Nog geen vorst hier, we wonen aan zee! Moet deze week eindelijk eens die bollen de grond in doen......

Greenwood, IN(Zone 5b)

Door je beschrijvingen, bonitin, geloof ik dat ik wel padden moet hebben. Dat is helemaal duidelijk nu!! :-)

Tuinkabouter, ik heb allen maar de tulpen in te zetten, en dat doe ik de laatste week van November. Zij moeten in de koelkast blijven minstens acht weken hier om goed te bloeien - maar de anderen bollen mogen rechtop in de grond gaan.

Ik weet het, maar het is zo'n karweitje dat je maar blijft uitstellen......

Bonitin, ik heb helaas geen serre voor vorstgevoelige planten. Wel kan ik ze 's winters in de stal neerzetten. Daar is eigenlijk wat te weinig licht, maar de temperatuur is daar uitstekend.

Wat een leuke foto's van de kikkers en padden van jullie allemaal. Ik zou haast toch maar een vijver nemen :)

Door de vele stenen in de grond, heb ik niet zoveel bolgewassen. Veel te veel werk om ze ieder jaar te planten en weer er uit te halen. Ik kies trouwens het liefst voor bollen die ik gewoon kan laten zitten, zoals narcissen, botanische tulpen, blauwe druifjes, frittelaria, crocussen, hyacinthen, alliums, lelies, etc.

We hebben hier al een paar keer nachtvorst gehad, maar vanacht heeft het voor het eerst echt gevroren: -6°.

Greenwood, IN(Zone 5b)

Wat hebben jullie voor aarde? Ik heb sommige delen met zandige aarde an nog anderen met klei, en enige delen hebben leem, maar verkies ik altijd alles te verbeteren meet leem en compost dat ik kan wel kopen. Tuinkabouter ik zou geloven dat je meestal zand hebt omdat je dichbij de kust woont maar misschien niet :-) Jonna de aarde in jour tuin schijnt mooi - donker en leemachtig, is dat niet waar, alhoewel je zegt dat je stenen hebt! :-) Bonitin ik kan je aarde niet zien! heheheh.

This message was edited Nov 18, 2008 7:22 PM

Oei Jonna, nu al zoveel vorst! Brrr.....

Ik heb niet echt een vijver in de tuin, daar is hij te klein voor. Maar voor mijn gevoel is een tuin zonder water niet helemaal af. Dus heb ik een wastobbe vol met waterplanten.

Mijn bollen plant ik altijd in potten, dan kan ik ze dicht bij het raam zetten er ook van genieten als het niet zo'n mooi weer is. Ik vind het lastig om ze in de border te hebben, ze blijven zo lang lelijk.

Je hebt gelijk Steve, ik heb alleen maar zand. Heb er heel veel compost doorheen moeten doen maar nu is het wel naar mijn zin.

Gent, Belgium(Zone 8a)

Jonna, ik zou het toch niet laten om een vijver te maken omwille van de muggen. Ik heb er weinig last van omdat er vele waterdieren zijn die de muggenlarven opeten, eigenlijk heb ik er nooit een gezien in de vijver zelf, wel in mijn vogeldrinkschalen als ik het water een paar dagen niet ververst heb. Maar met een beetje oplettenheid kan dat gemakkelijk vermeden worden.
Ik ga nu niet zeggen dat ik geen muggen heb maar toch niet meer dan in andere plaatsen waar er helemaal geen vijver is. In de zomer slaap ik onder een muskietennet, heel handig en effectief zonder dat je die chemische muggentabletten moet gebruiken.

Alle bollen die ik in mijn tuin plant zijn winterhard en hoeven niet opgegraven te worden. De paar uitzonderingen plant ik in een pot die ik overwinter in een onverwarmde kamer.

Als er zoveel stenen in je grond zitten zal hij wel goed gedraineerd zijn, ideaal voor de meeste bollen!

Steve, als ik hier kwam wonen zo'n 17 jaar geleden, was er eigenlijk geen grond de naam waardig. Het was een echte puinhoop. De vorige eigenaars gebruikten de tuin gewoon als een soort stort.
Als ik iets wilde planten dan kwam ik een vieze brij tegen van stinkende 'aarde' met vele glasscherven en puin. Ik heb er van alles gevonden zoals schoenen, truien, sokken, nylonkousen, gebroken flessen, plastieken dakbedekkingen enz...
Het was een echte nachtmerrie voor een tuinier!
Ik had toen de middelen niet om alles in een keer af te graven en nieuwe aarde te laten komen.

Mijn oplossing was om iedere keer als ik iets plantte een groot en diep gat te graven en daar dan goede potgrond in te doen. Uiteindelijk na enkele jaren was ik die vieze 'grond' kwijt. Ik verzamelde al die slechte grond tot ik genoeg had om een container te laten komen.

Sommige bollen plant ik ook in potten Tuinkabouter, vooral diegene die heel duur zijn en die ik niet wil kwijtspelen.

Bonitin,

Dat had ik ook in de moestuinen. We vonden er zelfs een hele berg luiers! Maar daar kwamen we pas achter toen we een braambos van twee-en-een-halve meter hadden omgekapt......

Steve, 'Wat hebben jullie for aarde?' 'for' moet zijn 'voor'
De aarde in mijn tuin is niet overal het zelfde. Het klopt dat ik stukken heb met leem, maar ook met klei en ook met wat betere grond. De stenen zitten er van nature in, dat is hier in de hele omgeving zo. Net als Bonitin en Tuinkabouter heb ik al heel wat vreemds in de grond gevonden: tractoronderdelen, medicijnflesjes, bestek, kettingen, oud ijzer, flessen, puin en ook vrij veel scherven van munitiehulzen. Dat laatste is niet zo vreemd omdat hier in de omgeving het Ardennenoffensief was. Het verbeteren van de grond is bijna onbegonnen werk omdat de tuin zo groot is. Dat zou een vermogen kosten. Maar desondanks doen de meeste planten het goed hier. Wellicht speelt hierbij een grote rol het feit dat er 10-tallen jaren koeien op hebben gegraasd. Er is een gedeelte van de tuin waar dat niet het geval was en daar doen veel planten het toch wat minder goed. En ik hoop dat mijn aarde, net als bij Bonitin op een gegeven moment niet meer te zien is. Daarom probeer ik zelf ook zoveel mogelijk planten op te kweken.

Tuinkabouter, hoe heb je dat gedaan met die wastobbe met vijverplanten? Heb je er misschien een foto van. Dat lijkt me wel wat . Ik heb daar wel een plekje voor wat verder van het huis. Hoe hou je het nat?
Ik heb deze maand voor het eerst ook bloembollen geplant in bakken bij het huis, om precies dezelfde reden als jij. Het is een probeersel, weet niet hoe het werkt als het echt hard gaat vriezen.

Bonitin, muggen zijn echt een probleem voor mij. De meeste mensen vinden muggebeten natuurlijk vervelend, maar ik reageer er nogal extreem op. Hele grote bulten. Heb ik trouwens met veel insectenbeten, heb al 2x een bacteriele infectie daardoor gehad en 1x een bloedvergiftiging. Het ergste zijn de rode mieren, dat zijn beten die me keiharde pijnlijke bulten opleveren die wel 2 weken blijven. Tegenwoordig gebruik ik een apparaatje (Aspivenin), dat het gif eruit trekt door vacuum, waardoor ik er wat minder last van heb. 2 Jaar geleden heb ik zelfs mijn vakantie in Noorwegen moeten afbreken vanwege een piepklein soort mugje (knotten) dat er voor zorgde dat ik volkomen uitgeput en gedesorienteerd raakte door de honderden beten in mijn gezicht, ik ben er op een gegeven moment zelfs bewusteloos van geraakt. Sommige mensen kunnen er tegen, maar ik heb er ook gezien die er gevoelig voor waren en die mensen waren helemaal ingepakt met een soort imkerkap (ze steken alleen in gezicht en hals). Op de boot keek ik voor het eerst in de spiegel, nou toen ben ik echt geschrokken, mijn hele gezicht was misvormd. Ik wist toen ook gelijk waarom sommige mensen mij zo vreemd aankeken. De vijver zal er dus voorlopig niet komen. Dit alles is niet zo zielig als het lijkt, maar als ik bepaalde insecten kan vermijden doe ik dat liever.
Misschien komt er in de toekomst toch nog een vijver. We hebben 10.000 m grond, waarvan we er nu maar zo'n 2000 gebruiken. Als de tuin helemaal op orde is kunnen we wellicht een vijver aanleggen die ver genoeg van het huis is om geen muggenoverlast te geven.

Greenwood, IN(Zone 5b)

Oeps Jonna, de spelling nu goed is! :-)

Jullie doen me te lachen - omdat het is duidelijk dat mensen over de hele wereld dezelfde zijn. In de achterste deel van onze perceel ligt grond dat is met vuilnis, afval van autos, gebrokene borden en glas, flesjes, blikjes, bouten, puin van allerlei soorten, enz. gevuld. Precies dezelfde! Dat vind ik een beetje grappig. Nooit kan ik begrijpen waarom en hoe mensen zo vlekkig kunnen zijn! Ik denk dat de man die hier alvorens woonde, misschien vijf of zes jaar geleden, werkte op oude autos. Toen de regen komt, daarop haalt de afval op. Nog hebben we veel werk te doen om alles schoon te maken. De honden mogen niet in de achterste delen gaan ronddwalen omdat de glas daar nog ligt. Schade werd aangericht op onze tractor door de grote ijzerbouten die we niet konden zien. Zo'n ongeluk zeer duur is en gevaarlijk, ook!

This message was edited Nov 18, 2008 9:14 PM

Jonna,
Hieronder een foto van ons vijvertje. Doordat het water in beweging is (fonteintje) hebben we er nooit muggenlarven in. Je zou er ook een paar vissen in kunnen doen, als de tobbe niet in de volle zon staat.
Vang je het regenwater op in een waterton? Dat is ook nogal eens een bron van muggen.....

Meestal vul ik de vijver bij als ik toch te planten aan het sproeien ben, maar vaak valt er genoeg regen en is dat niet nodig.

Steve,
Waar wij wonen en tuinieren hebben vroeger kassen (= glass houses) gestaan. Die zijn nu gesloopt, maar van het glas komen we waarschijnlijk nooit meer af!

This message was edited Nov 19, 2008 11:12 AM

Gent, Belgium(Zone 8a)

Nu begrijp ik pas echt, Jonna waarom je zo bang bent voor muggen!!
Als je nog zoveel land hebt is het misschien een goed idee om de lege plekken tijdelijk op te vullen met eenjarigen en een wilde bloemen mengsel. Ik heb nog wel zaden van eenjarigen zoals bv. papavers en Nigella die je ter plaatse kunt uitzaaien en die ik je kan toesturen als je wilt..
Hopelijk zitten er geen onplofbare dingen uit de oorlog meer in je grond!
Met je zone 6b is het misschien wel riskant om je bloembollen in potten te planten tenminste als je ze buiten laat staan in hartje winter.

Ja Steve, mensen hebben inderdaad overal dezelfde slechte gewoonten!

Ah Tuinkabouter, die glasscherven zijn nog het ergste van al, ik kan ervan meespreken!

Steve, " de spelling nu goed is " moet zijn "Is de spelling nu goed" of " ik hoop dat de spelling nu goed is"
"onze perceel" moet zijn "ons perceel"
"precies dezelfde" moet zijn "precies hetzelfde" Precies dezelfde gebruik je bij een voorwerp, bijv. een bloem, een auto, etc., precies hetzelfde gebruik je bij een situatie, bijv. hij doet precies hetzelfde als zijn vader, of, dat heb ik precies hetzelfde meegemaakt.
"Mensen zo vlekkig kunnen zijn" moet zijn "Mensen zo'n puinhoop maken" of "Mensen zoveel troep achterlaten"
"de man die hier alvorens woonde" moet zijn: "de man die hier voor mij woonde" of " de vorige bewoner"
"werkte op oude auto's" moet zijn "werkte met oude auto's". Zoals jij het zegt zat hij OP een auto terwijl hij aan het werk was.
"de glas" moet zijn "het glas" Het gebruik van 'de' of 'het' is niet uit te leggen,want wat in de ene taal mannelijk is, is in de andere vrouwelijk of onzijdig. Dat is gewoon een kwestie van leren welk lidwoord bij welk zelfstandig naamwoord hoort.
Ben je me nog niet zat Steve???? Ik wil heel duidelijk stellen dat het me totaal niet stoort dat je taalfouten maakt. Je bent uitstekend te begrijpen. Ik verbeter je alleen maar omdat je er zelf om gevraagd hebt.

Tuinkabouter, wat een schitterend idee dat vijvertje. Mijn man houdt niet van tuinieren (en sinds hij vele malen planten i.p.v. onkruid heeft weggehaald is hij door mij resoluut uitgesloten van tuinieren, maar dit soort dingen kan ik met een gerust hart aan hem overlaten. Het tuinieren doe ik dus zelf, maar alles er omheen regelt hij. Zo heeft hij gezorgd dat ons regenwater opgevangen wordt in een waterput en in 2 afgesloten containers van resp. 600 en 1000 liter. Geen last van muggen dus. Ook heeft hij een kas van ca. 3.50m x 4.00 m voor me gemaakt uit afvalmateriaal. Er zit zelfs een gootsteen in en een deel van een oude keuken met laden en kastjes en 1 van de containers zit daar ook in met een heuse kraan. Ik ga hem dat vijvertje van jou dus zeker laten zien, zodat we ook vlak bij huis water kunnen hebben.

Bonitin, dank voor je aanbod, maar het duurt nog zeker 2 jaar voor ik de tuin op orde heb.
De 8000 meter die we nu niet gebruiken hebben we in bruikleen gegeven aan onze buurman. Hij is biologisch boer en gebruikt het voor de verbouw van verschillende biologische granen en laat soms zijn koeien er op grazen. Zodoende hoeven wij het land niet te onderhouden, maar wordt er toch goed voor gezorgd. Of we het zelf ooit in gebruik gaan nemen weet ik niet. Als ik zie hoeveel werk mijn tuin nu al geeft, denk ik niet dat ik dat er nog bij kan hebben. Wellicht een boomgaard, maar ja, wat moet ik dan met al dat fruit. Mijn tuin levert nu al meer fruit op dan wij zelf kunnen opeten.
En wat die bloembollen betreft: Het is een experiment voor me. Ik heb alleen goedkope bollen gebruikt (doe ik trouwens meestal). Ik woon vlak bij de duitse grens en koop daar bij de Aldi of de Lidl zakjes met 10 - 50 voorjaarsbloembollen voor maar 1 euro. Zomerbloembollen als Dahlia's (3-5 stuks) of Gladiolen (10-20 stuks) kosten me maar 1,29. De zomerbollen hebben het trouwens schitterend gedaan afgelopen zomer. Ik haal de bollen niet uit de tuin, veel te veel werk als je naar de prijs kijkt

Greenwood, IN(Zone 5b)

Jonna, veel bedankt voor de duidelijke verklaring van "hetzelfde" tegen "dezelfde". Nu denk ik dat ik kan minstens dat begrijpen!! En nee ik ben niet geergerd, in tegenstelling vind ik het zeer behulpzaam. Ik geloof dat ik nooit zal "het" tegen "de" beheersen, omdat als je zegt, dat komt van de ervaringen van praten, en er wonen geen nederlandstalige mensen (dat ik ken) in de nabijheid :-( Ik kan bijna alles hier lezen zonder probleem en de woorden dat ik ken niet, ga ik het woordenboek vinden om de bepalingen te zoeken.

Tuinkabouter, dat is een aardige fonteintje dat je hebt - fantastische toevoeging. Zelf ben ik niet zo creatief!

Ik wist niet dat jullie zoveel problemen met de muggen hadden. We hebben natuurlijk muggen hier ook en sommige kunnen ziekte overbrengen (West Nijl - hebben jullie van dat gehoord?), maar ik denk dat de muggen erger zijn in de noordelijkste klimaten. Wij liggen op ongeveer dezelfde geografische breedte als noord-Afrika.

Steve, van West Nijl virus hebben wij gelukkig geen last. Een voordeel van het leven in een koeler klimaat. Hoewel, het schijnt dat we door het opwarmen van de aarde binnenkort weer in malaria-gebied leven!

Jonna, bij ons thuis is het net zo: mijn man doet de 'hardware' en ik de plantjes. En het onkruid ook, helaas!

Gent, Belgium(Zone 8a)

Steve, Jonna heeft een allergie voor insektenbeten, vandaar de heftige reactie op muggenbeten. Voor mensen zonder allergie zijn muggen enkel vervelend maar niet gevaarlijk.

Ik zal even het correctiewerk van Jonna overnemen :-)

"en de woorden dat ik ken niet" moet zijn "en de woorden die ik niet ken', de zinsconstructie in het Nederlands is verschillend dan in het Engels.

"Jonna, veel bedankt" moet zijn "Jonna, veel dank" of "Jonna, hartelijk bedankt" of "Jonna, hartelijk dank"

" Nu denk ik dat ik kan minstens dat begrijpen!" moet zijn "Nu denk ik dat ik minstens dat kan begrijpen"

Het gedeelte vanaf Tuinkabouter is perfect, geen enkele fout!!

This message was edited Nov 20, 2008 10:16 AM

Gelukkig maar, Bonitin, het is een beroepsdeformatie!

Hebben jullie dit al gezien?

http://davesgarden.com/community/forums/t/925590/

Greenwood, IN(Zone 5b)

Interessant - kunnen zaden tussen mensen in de VS en EU woorden uitgewisseld zonder problemen, of bestaan er importrestricties? Ik weet dat met planten bijzondere certificaten moeten worden verkregen om iets naar buitenland te zenden. Ik heb zelf planten gestuurd binnen de VS, maar zaden nooit. Hebben jullie planten of zaden buiten Europa gestuurd?

Zelf heb ik al ruim 35x zaden gestuurd naar en ontvangen vanuit de VS. Er is maar 1 keer geweest dat ik niets ontvangen heb, maar waar dat aan lag weet ik niet, want de persoon van wie ik ze moet krijgen reageert niet meer op mijn mailtjes. Vandaag ontving ik zelfs stekjes uit de VS.
Ik weet dat ze in de VS niet zo makkelijk zijn, maar ik zet nooit op de envelop wat er inzit en zet alleen het adres en de afzender er op. Tot nu toe zijn al mijn zaden daar aangekomen.
Ook heb ik zaden geruild met mensen uit Zuid Afrika, Roemenie, Nederland, Tsjechie, Groot Brittannie en Zweden. Ook dat heeft nooit problemen opgeleverd.

Vandaag is hier de eerste sneeuw gevallen, morgen en overmorgen wordt nog meer sneeuw verwacht. Brr.

Steve,

Ik stuur heel vaak zaden naar Amerika, soms zelfs grote paketten. Dat heeft nog nooit problemen gegeven! Je moet er natuurlijk nooit op schrijven dat er zaden inzitten. Ik zeg vaak dat er kralen inzitten. Het gaat meestal goed. De grootste problemen heb ik als ik ze naar het noordoosten van de VS stuur, die komen binnen via Chicago en die hebben een vreselijke reputatie. Maar naar Texas is geen enkel probleem.

Inwoners van de Europese Unie mogen zaden voor eigen gebruik importeren, ook van buiten de EU. Exporteren mag natuurlijk ook. Wanneer ik problemen verwacht, zoals bijvoorbeeld naar Afrika of Servië, doe ik de zaden in een envelop van mijn werkgever. Dat ziet er officieel uit en dat schijnt te helpen.
Het importeren van stekjes of planten is verboden, maar meestal lukt het me wel om de douane (=customs) te omzeilen.

Vreemd genoeg raakt de meeste post zoek binnen Nederland zelf.......

Geen sneeuw hier, wel hagel en idioot veel wind. De vuilnisbak en het tuinmeubilair liggen achterin de tuin.

Het vandaag wel eindelijk mijn bollen geplant. Binnen in de keuken, buiten was geen doen!

Hallo Steve,

Al een tijd niets meer van je gehoord. Hopelijk gaat het goed met je.
Het is hier echt winter. Temperaturen van minus 5-10°C overdag tot minus 10-20 C° in de nacht.
We hebben ook al veel sneeuw gehad. Helaas was er geen sneeuw meer toen het erg hard ging vriezen, dus een aantal planten zullen het niet overleven dit jaar. Nu ligt er wel weer sneeuw, helaas een beetje te laat om de kwetsbare planten te beschermen.
Ik heb al veel zaden buiten gezaaid en ben benieuwd wat daarvan op gaat komen in de lente. Dit is het eerste jaar dat ik aan winter zaaien doe (don't know if it's the right translation, we do not know this in Belgium, but I mean winter sowing)
Hoe is het weer bij jou?

Jonna

Post a Reply to this Thread

Please or sign up to post.
BACK TO TOP