Anyone in Netherlands or Flanders?

Greenwood, IN(Zone 5b)

Hallo Jonna! Ik ben droevig dat ik niet voor zo lang een tijd heb geschreven, maar helaas was ik bezig op werk! I ben hier geweest allen maar een paar keer. Het blijkt dat je een echte winter heb nu, met de sneeuw en vriezende temperaturen. Het is helemaal winter hier, maar winter in ons gebied brengt temperaturen die liever warm zijn en dan daarna koud - een dat 20C of meer, en dan de volgende dag -5 of - 10 tijdens de nacht. Regen nu en dan en ook ijs, maar sneeuw niet tot zover! Het weer was warm gisteren - waarschijnlijk 15 of 20 C, en misschien 10 C vandaag, maar de temperatuur bereikte -8C de vorige nacht.

Ik heb ook niet winter zaaien gedaan voor vele jaren, omdat ik vond het gemakkelijker was om de planten te kopen tijdens de lente en misschien ben ik een klein beetje lui. I had zaden in potten in het huis geplant een paar jaar geleden met niet veel succes :-( Ik vind dat de planten en zaden groeien beter in de grond, buiten met het warme weer, voor me. Ik wens je veel geluk met je ervaringen! Hopelijk de planten overleven de winter!

Ik kan de bladeren zien komen uit de grond te voorschijn - enkele crocus, narcissen enz, alhoewel geen bloemen voor nog een maand of meer. Ik zal blij zijn toen alles bloeiend is. De hemel is grijs and en helaas de landschap niet zeer aantrekkelijk is nu.

Ik hoop dat alles goed is met jou - en ik zal niet opnieuw zo lang wachten om te schrijven!!

Steve

's-Gravenhage, Netherlands(Zone 8b)

Hier is de winter voorlopig weer voorbij. Het heeft vannacht nauwelijks nog gevroren. Het is weer saai en grijs......
Hopelijk hebben de voorjaarsbollen het overleefd, maar de crocosmia's en dahlia's zullen nu wel dood zijn!

Büllingen, Belgium(Zone 6b)

Steve, je hoeft je niet verplicht te voelen om regelmatig te antwoorden. Ik vroeg me alleen af of er iets met je was.
Toen ik zelf nog een drukke baan had kocht ik ook altijd planten. Ik heb het geluk gehad vroeg te kunnen stoppen met werken en lekker veel in mijn tuin bezig te zijn.
Ik moet wel een beetje lachen als je zegt dat je al bladeren uit de grond ziet komen en misschien al over een maand bloemen kan verwachten. Dat duurt hier op zijn minst tot nog april. Kun je nagaan hoe lang wij nog moeten wachten.
Winter zaaien is niet het zaaien binnenshuis, maar gewoon buitenshuis in bakjes. De zaden krijgen dan de kouperiode
die ze nodig hebben en zijn vaak sterker dan binnen gezaaide planten. Je kunt dat natuurlijk niet met alle zaden doen, maar degenen die winterhard zijn in de betreffende zone kunnen wel op die manier gezaaid worden. Het scheelt een hoop ruimte in huis. Ik ga dit jaar zo'n 200 nieuwe soorten zaaien, dus ik moest wel winter zaaien.
Wil je laten weten welke bomen je hebt?

En tuinkabouter, heb jij je dahliabollen in de grond laten zitten? Doe ik ook altijd, maar ze komen natuurlijk nooit terug. Vindt ik niet zo erg, want ik kan ze hier altijd heel goedkoop bij de Aldi of Lidl kopen. Een euro per 3 stuks. Dat maakt dat ik nooit zoveel zin heb om ze op te graven. Ik heb er wel 1 in een grote pot naar binnen gehaald. Geef hem geen water tot begin mei. Ben benieuwd of die terug komt. Zijn ze bij jou wel eens terug gekomen?
De meeste voorjaarsbollen kunnen wel aardig wat vorst hebben. Hoe koud is het bij jou geweest (hier tot -18°C)

Ja hoor, de afgelopen vier jaar zijn ze steeds teruggekomen, zonder problemen. Maar zo hard als het de afgelopen dagen gevroren heeft, dat is al veel langer geleden. Meestal vriest het hier aan de kust niet zo hard. Het was -12 en we hadden geen sneeuw. Ik zaai ook vaak dahlia's. Ze bloeien al meteen in het eerste jaar!
Voor de winterbollen ben ik minder bang.

Londerzeel, Belgium

Ik heb deze thread blijkbaar wat laat ontdekt, maar ik ben dus ook Nederlandstalig. Ik woon eveneens in België.
Dit jaar in juni kom ik naar jou toe in Amerika, waar ik twee weken op tornado's ga jagen met een team van wetenschappers. Waar ik zal passeren zal volledig door het weer bepaald worden, maar als er tijdens de eerste helft van juni tornado's zijn, weet je meteen dat ik daar in de buurt ben :)
Ik ga echter zeker in Texas passeren, want het is bij stormchasers blijkbaar een heilig ritueel om in Amarillo te passeren waar ze een steak eten in The Big Texan.
Jammer dat de douanes in Amerika zo streng zijn, ik had anders graag wat stekjes meegenomen die hier in Europa niet te vinden zijn en in Amerika veel verkocht worden, zoals Coleus plantjes.

Zoals je ziet heb ik twee sterk uiteenlopende hobby's, maar ze zijn beiden heel sterk afhankelijk van het weer ;)

This message was edited Jan 22, 2009 8:22 PM

Welkom Cumulus!

Jagen op tornado's, ik dacht dat je dat alleen op televisie zag. Wat spannend!

Je kan stekjes uit Amerika wel stiekum vanuit Amerika laten opsturen. Het lukt mij ook altijd! Je moet ze alleen naar je werkadres laten sturen en erop laten zetten dat er iets anders inzit. T-shirts of zoiets.....

Coleus kun je trouwens heel gemakkelijk zaaien.

Londerzeel, Belgium

Heel erg bedankt voor die tip, ik was zelf niet eens op het idee gekomen om ze gewoon met de post na te sturen :)
Nu nog zien dat ik een postbus tegenkom in de onherbergzame prairies... of ik moet de plantjes gewoon in de tornado zien te steken, als de straalstroom goed zit, komen ze wel vanzelf naar België gevlogen ;)

Coleus zijn inderdaad makkelijk te zaaien, maar die bijzondere soorten zoals Japanese Giant, The Flume, Peters Wonder, Swinging Linda,... komen nooit soortecht terug, dus de zaden daarvan zijn waardeloos :(

Tornado's jagen komt heus niet alleen in de National Geographic documentaires voor hoor, er zijn heel wat weeramateurs die op het fenomeen gaan jagen, zelfs in België en Nederland. Daar komen ook tornado's voor, zoals op 2 oktober 2006 en 6 februari 2008 nog het geval was. Maar je moet het hier wel doen voor bliksemfotografie of wolkenformaties, want het zou anders veel teleurstellingen opleveren. En dan nog...
Ik moet echter toegeven dat het niet zo populair is als een skivakantie. Het is wel een volwaardige touroperator die inkomsten haalt uit toeristen die meechasen, om daarmee het onderzoek te kunnen financiëren.

Foto: mijn laatste gelukte bliksemfoto op 19 juli 2006. Hoog tijd voor nieuwe kansen dus ;)

Thumbnail by Cumulus79

Wow.......

Hallo Cumulus,

Welkom bij deze 'Thread'.
Je hebt dus deze zeer zeldzame tornado in het oosten van Belgie gemist?
De bomen waren afgeknapt als luciferhoutjes. Gelukkig zaten wij er zo'n 5 km van verwijderd.

Jonna

Greenwood, IN(Zone 5b)

Hallo iedereen, en ook welkom Cumulus! I hoop dat je een fantastische avontuur hebt, maar ik moet zeggen dat het niet zeer opwekkend is dat wij moeten hier wonen waar de tornados "een feit van het leven" zijn! Het weer soms vreselijk is, en vaak is het ook gevaarlijk tijdens de lente en ook vroege deel van de zomer. Wij hebben sterke winden en regen en ook soms (vaak) hebben wij ook tornado waarschuwingen op de TV hier, en de tornados kunnen wel een hele dorpje of zelfs een buurt in de stad vernielen. Ik zou nooit willen een tornado jagen een dus bent je moediger dan ik!

De "steak" in dat restaurant is, geloof ik, 72 oz. = 4.5 lbs = >2kg - en dus ik hoop dat je honger hebt!!!

Het weer slechter is ten noorden in de "panhandle" van Texas (waar Amarillo is) en ook in Oklahoma. Mijn manager woont in Amarillo en hij leidt de pakhuizen van ons bedrijf in het zuiden centrale gebied van de VS - en ik ben de manager van een van de gebouwen in Fort Worth), Fort Worth is een vrij grote stad dat ligt dichtbij de betere bekende stad Dallas - zie foto:

Thumbnail by SteveIndy
Londerzeel, Belgium

Jonna,
Die tornado in België heb ik inderdaad gemist, doch die ene van 6 februari heeft toegeslagen in Dendermonde, en is slechts 7 kilometer hiervandaan. Het was een F3 en het schadespoor is er nu nog goed zichtbaar. Het station van Dendermonde werd er gedeeltelijk door beschadigd, en daar passeer ik elke dag onderweg naar het werk. Overigens nog een geluk dat hij het ziekenhuis niet heeft geraakt, want hij stevende er recht op af en is slechts een paar honderd meter ervoor plots verdwenen.

Steve,
Tornado's zijn inderdaad een verwoestend natuurverschijnsel, waarvan ik ondanks mijn passie betreur dat ze zoveel menselijk leed veroorzaken.
Het gevaarlijkste weertype in onze streken is eigenlijk een gewone inversiesituatie wanneer de bovenlucht in de winter warmer is dan de lucht vlak boven de grond. Doordat we in zowat het dichtstbevolkte land ter wereld wonen, bouwt de vervuiling zich in zo'n situatie snel op, en ontstaat er een groot risico op kanker, allergieën en andere ziekten. Ze zijn moeilijk met dit weer in verband te brengen in tegenstelling tot een tornado of orkaan, omdat de ziekte pas na jaren kan opduiken, maar ik ben wel overtuigd dat dergelijk weertype bij ons jaarlijks duizenden mensenlevens opeist, waaronder misschien wel mijn moeder die twee jaar geleden aan kanker is gestorven.
Gelukkig zijn we dit jaar erg gespaard gebleven, er staat nu een gezonde zeewind en er zijn ook nog niet veel inversies geweest deze winter.

Oeps, de foto is niet meegekomen. Dit was al een tijdje erna, er is al veel hout weggehaald, maar je kunt zien dat de bomen zijn afgeknapt als luciferhoutjes

Thumbnail by JonnaSudenius
Londerzeel, Belgium

tja, ik heb met mijn gsm een paar foto's genomen in Dendermonde, maar die zijn mislukt. Het schadespoor is niet zo indrukwekkend als op de foto die jij toonde, dus 't is misschien maar best dat ze mislukt zijn :)

Cumulus, ben je geinteresseerd in foto's hiervan. Of is dat alleen maar interessant als je ze zelf hebt kunnen nemen?

Londerzeel, Belgium

Ik wil best wel wat fotootjes zien hoor, ik zit op een internetforum voor weerliefhebbers, maar van die tornado in het Oosten van België heb ik geen foto's zien voorbijkomen toen. Van Dendermonde overigens ook weinig foto's, maar de schade was dan ook al vrij snel hersteld op die plaatsen. Je ziet er nu enkel nog een paar populieren staan waarvan enkel de stam overblijft, en de grote treurwilg bij het station is eveneens meteen tot brandhout gezagen en weggehaald.

edit: zijn het veel foto's? anders is het misschien beter om ze door te mailen of iets Imageshack - achtigs te gebruiken. Mijn belangrijkste weerfoto's staan online op mijn website http://www.hendrikmertens.com

This message was edited Jan 26, 2009 12:27 PM

De foto's hier zetten hoort niet helemaal tot wat DG wil. Mail me je e-mail adress en ik zal je er een paar sturen.
Het zijn wel foto's van de gevolgen, niet van de tornado zelf.

Marin, CA(Zone 9b)

Hallo Steve vanuit California!
( Hello Steve from California!)

Christie

Hally Christie, in Californië!

Welkom!

Marin, CA(Zone 9b)

Danku Tuinkabouter!
Thank you Tuinkabouter!

Hier schijnt vandaag het zonnetje, na een week regen. Here, today we have sun after a week of rain!
Tij om mijn nieuwe Fuchsias en siergrassen te planten! Time to plant my new Fuchsias and ornamental Grasses!

CC

Hallo Christie, ben je van nederlandse of vlaamse afkomts. Of heb je de taal geleerd.
Ik ben wel jaloers op je zonnetje. Wij hebben hier sneeuw en vorst.

Jonna

Greenwood, IN(Zone 5b)

Hallo Christie - en Jonna - en Tuinkabouter - en bonitin - cumulus - :-)

Warm en zonnig hier ook het verleden weekend - maar koud tijdens de nachten. Hier is een foto van bloemen in mijn eigen tuin.

Thumbnail by SteveIndy
Greenwood, IN(Zone 5b)

Nog een...

Thumbnail by SteveIndy

Oh, ik heb alleen nog maar wat crocusjes.......

Het helpt natuurlijk niet echt dat er in mijn tuin nog geen zon komt. Dat duurt nog een paar weken.

Verder is het gewoon koud en nat hier.

Steve, je kunt de hyacinth bijna ruiken, zo echt komt hij over op de foto.
Ik kan hier nog niet eens het gras zien, er ligt nog steeds sneeuw.

Gent, Belgium(Zone 8a)

Ah Steve je hebt al de lente in je tuin!
Ik heb alleen een bloeiende hyacinth in huis.
Verder laat de lente op zich wachten in mijn tuintje.
Net als Tuinkabouter heb ik nauwelijks zon in deze tijd van het jaar.
Ommuurde stadstuin met laagzittende winterzon weet je wel.
En Jonna sneeuw vind ik wel mooi al kan ik me goed inbeelden dat je er nu wel genoeg van hebt en ongeduldig wordt om je tuinambities waar te maken!
Meestal is het koud en grijs maar vandaag toch een paar uurtjes zon gehad, alhoewel maar nauwelijks in de tuin.

Toch heb ik wat sneeuwklokjes in bloei en een paar dappere crocussen. Ook twee Helleborussen hebben al hun eerste ontloken bloemen..

Welkom Christie!

Thumbnail by bonitin
Marin, CA(Zone 9b)

Danku voor de welkoms wensen allemaal! Dat gebeurt niet zo hartelijk op alle forums!

Voor degenen die het zich afvragen; Ik ben Vlaming, geimigreerd naar Amerika zo'n 5 jaar geleden.

Christie

Thumbnail by mrs_colla

Maar je moedertaal, die vergeet je nooit.....

Kerkdriel, Netherlands

Hoi allemaal,

Ik ben Jori. Ik ben onlangs lid geworden van DG. En nu kom ik een Nederlands stukje tegen. Leuk!
Met tuinkabouter heb ik al eens zaden geruild. En ik geloof dat Jonna wel eens op tuinadvies komt/kwam. Zelfs de naam cumulus komt me bekend voor maar ik weet niet helemaal meer welk forum.
Ik zie dat het alweer lang geleden is dat hier gepost werd maar misschien ligt dat aan het drukke seizoen!

En Steve, ik vind dat je erg goed Nederlands spreekt.

Groetjes Jori

Hallo Jori,

"t Is een klein wereldje....

Welkom op DG!

Hallo Jori,
Leuk je hier te treffen. Ik zit inderdaad weleens op Tuinadvies, maar dat is absoluut niet te vergelijken met DG.
Wat zijn jouw interesses in tuinieren?

Jonna

Londerzeel, Belgium

Welkom in het Nederlandse gedeelte van DavesGarden :)
De naam Leeuwtje komt me eveneens bekend voor uit het Cemunnos forum, dus het zal dat wel geweest zijn. Ik heb daar echter al een tijdje niet meer gepost omdat ik .... te druk bezig was met tuinieren ;)
Nu de dagen weer beginnen te korten begin ik echter weer meer tijd door te brengen op internet en de forums.

Hendrik

Kerkdriel, Netherlands

Die zijn eigenlijk heel breed.
Ik ben een groot verzamelaar van tropische planten. Ik ben ook lid van de oranjerievereniging. Ik heb al heel wat.
Mijn volgende stap is dat ik een tropische tuin aanleg met palmen en bananen. Die heb ik ook al wel in mijn andere tuin staan maar ik wil nog echt een tuin met vooral tropische planten.
Verder heb ik zelf mijn tuin aangelegd die nog bij lange na niet af is. Net zoiets als bij jou.
We hebben 1,2 ha. Een groot deel hebben we aangeplant met fruitbomen. Veel kersen voor de verkoop en dan nog pruimen, peren, appels, nectarines, abrikozen, perziken, bessen, bramen (en kruisingen), kiwi's enz enz.
En dan heb ik ook nog eens een bloemenpluktuin met veel dahlia's, leeuwenbekjes, rudbeckia's, cosmos enz enz.

Kerkdriel, Netherlands

Klopt Hendrik,

Daar ben ik ook regelmatig te vinden.

Greenwood, IN(Zone 5b)

Dank je Leeuwtje:-) Erg leuk van je te zeggen. En de tuin schijnt wonderbaar! Ik wens dat we konden meer soorten van vruchtbomen groeien hier zoals kersen, maar het weer is te warm - maar natuurlijk heb ik peren, appels, granaatappels, enzovoort.

Hallo, iedereen! :-)

De warmte hier eindelijk begint te verdwijnen. Hoge temperatuuren vorig maand van erger dan 35C. Het was een afschuwelijke zomer hier en niet helemaal afgelopen! Ook ben ik bezig met het werk en andere dingen en dus is het soms moeilijk de tijd vinden om DG te bezoeken. Ik ben blij dat de aardige nederlanders and vlaamen nog hier zijn!

Ik heb een beter vertalingssite gevonden op de internet (google) - waar eerst ik kan de nederlandse text schrijven and daarna vertalen terug aan het engels als verifieren, en nu is het veel gemakkelijker en het gaat sneller. Ik hoop dat ik herinner me meer van de taal en spelling dan ik gedacht had! Weinig fouten hoop ik :-)

Steve

Gent, Belgium(Zone 8a)

Hallo allemaal, en hartelijk welkom Leeuwtje! :-)

Ah een tuin met tropische planten, dat klinkt fantastisch! Waarschijnlijk moet je dan die soorten uitkiezen die onze winters kunnen overleven, of heb je dan ook serre(s)?

Het is hier ook een vrij warme zomer geweest Steve, maar niet zo extreem als bij jou!
Ik hou van warm maar 35°C is teveel van het goede! Het had wel wat meer kunnen regenen want heel wat planten hebben het moeilijk met de droogte, ook in mijn tuin.
Voor een keer is het een voordeel dat ik maar een klein tuintje heb zodat het nog doenbaar is om water te geven.

Een paar correcties Steve, ik weet dat je dat kunt waarderen ;)

"De warmte hier eindelijk begint te verdwijnen" moet zijn;
"De warmte begint hier eindelijk te verdwijnen."
Zoals je ziet zijn de woorden correct, alleen de zinsconstructie is anders dan in het Engels.
Dat is iets dat een vertaalprogramma niet aankan.

"Vlaamen" moet zijn "Vlamingen"

"waar eerst ik kan de nederlandse text schrijven and daarna vertalen terug aan het engels als verifieren" moet zijn;

"waarin ik eerst de Nederlandse [b]tekst[/b] kan schrijven en daarna terug vertalen naar het Engels om te verifiëren"

"Ik hoop dat ik herinner me meer van de taal en spelling dan ik gedacht had!" moet zijn;

" ik hoop dat ik me meer herinner van de taal en de spelling dan ik gedacht had!

Zoals je ziet maar een paar spellingsfoutjes alleen de volgorde van de woorden in Nederlandse zinnen is anders dan in het Engels.:-)

Greenwood, IN(Zone 5b)

Sorry - en dank u voor de correcties Bonitin - ja de volgorde van nederlands lijkt meer op duits, en dus voor engelstalige mensen kan moeilijk zijn. Alhoewel, is het (woordvolgorder) echt zo strikt?? Ik denk dat engels een beetje meer flexibiliteit heeft. Ik vind zweeds en de andere skandinavische talen gemakkelijker te zijn.

This message was edited Sep 1, 2009 7:10 AM

Marin, CA(Zone 9b)

Steve, je doet dat erg goed, ik ben onder de indruk!
Steve, you're doing great, I'm impressed!

CC

Post a Reply to this Thread

Please or sign up to post.
BACK TO TOP